Erasmus+ Nedir?

Erasmus+ Programı Nedir?
Erasmus+, 2021-2027 dönemi için eğitim, öğretim, gençlik ve spor alanlarındaki AB Programıdır. Eğitim, öğretim, gençlik ve spor, vatandaşları kişisel ve mesleki gelişimlerinde destekleyen kilit alanlardır. Yüksek kaliteli, kapsayıcı eğitim ve öğretimin yanı sıra formal-informal öğrenme, nihayetinde gençleri ve her yaştan katılımcıyı, demokratik topluma anlamlı katılımları, kültürlerarası anlayış ve işgücü piyasasında başarılı geçişler için gereken nitelikler ve becerilerle donatır. Programın 2014-2020 dönemindeki başarısı üzerine inşa edilen Erasmus+, niteliksel etkisine odaklanarak ve daha kapsayıcı, daha yeşil ve dijital olarak uyumlu toplumlara katkıda bulunarak daha fazla katılımcıya ve daha geniş bir organizasyon yelpazesine sunulan fırsatları artırma çabalarını güçlendiriyor.
 
Avrupa vatandaşlarının, dinamik olarak değişen, artan mobilite, çok kültürlülük ve dijitalleşme özellikleri taşıyan bir toplum içinde, gereken bilgi, beceri ve yetkinliklere daha iyi donatılmaları kritik bir öneme sahiptir. Diğer ülkelerde eğitim almak, öğrenmek ve çalışmak standart bir uygulama haline gelmeli; buna ek olarak, bireylere ana dillerinin yanı sıra en az iki dil daha öğrenme fırsatı sunulmalıdır. Program, Avrupa Eğitim Alanı, Dijital Eğitim Eylem Planı 2021-2027, Avrupa Birliği Gençlik Stratejisi ve Avrupa Birliği Spor Çalışma Planı (2021-24) hedeflerini destekleyen önemli bir bileşendir.
 
Erasmus+ programı, Avrupa ve ötesindeki bireylerin kişisel, sosyo-ekonomik ve mesleki gelişimlerine yönelik fırsatları destekleyerek, kapsayıcı bir perspektife odaklanarak herkesi içermeyi amaçlamaktadır. Program, eylemlerinin niteliksel etkisini artırarak ve fırsat eşitliği sağlayarak, farklı yaş, kültürel, sosyal ve ekonomik arka planlardan gelen bireylere daha geniş ve daha etkili bir şekilde ulaşmayı hedeflemektedir. Özellikle engelliler, göçmenler ve sosyo-ekonomik zorluklarla karşılaşan Avrupa Birliği vatandaşları ile uzak bölgelerde yaşayan kişiler ile yakınlaşmak, programın merkezinde yer almaktadır. Bunu yaparken, Program aynı zamanda katılımcılarını, özellikle gençleri, Avrupa Birliği ortak değerleri hakkında farkındalık yaratarak, sivil topluma katılmaya ve katılmayı öğrenmeye teşvik edecektir.
 
Ayrıca, iklim değişikliğiyle mücadele, temiz enerji, yapay zeka, robotik, büyük veri analizi gibi ileriye dönük alanlarda dijital beceri ve yetkinliklerin geliştirilmesi, Avrupa'nın gelecekteki sürdürülebilir büyüme ve uyum süreci için kritik öneme sahiptir. Program, yeniliği teşvik ederek ve Avrupa'nın bilgi, beceri ve yetkinlik açığını kapatmaya yönelik etkili çözümler sunarak anlamlı bir katkı sağlamayı hedeflemektedir. Avrupa Birliği işletmelerinin rekabetçiliğini artırmak için yetenek ve inovasyona dayalı bir strateji izlenmesi gerekmektedir. Bu bağlamda yapılan bilgi, beceri ve yetkinliklere yönelik yatırım, sürdürülebilir büyümeye katkıda bulunarak, Avrupa ve ötesinde eşitlik, refah ve sosyal içermeyi destekleyerek bireylere, kurumlara, kuruluşlara ve genel olarak topluma önemli avantajlar sağlayacaktır.
 
Programın Genel Amacı:
Programın genel amacı, yaşam boyu öğrenme yoluyla, Avrupa ve ötesinde eğitim, öğretim, gençlik ve spor alanlarında insanların eğitimsel, profesyonel ve kişisel gelişimlerini desteklemek, böylece sürdürülebilir büyümeye, kaliteli işlere ve sosyal uyuma katkıda bulunmaktır. Yenilikçiliği teşvik etmek ve Avrupa kimliğini ve aktif vatandaşlığı güçlendirmektir. Bu itibarla Program, temel sektörel gündemleri ile eğitim ve öğretim alanında Avrupa stratejik işbirliğinin uygulanmasını destekleyen, Birlik Gençlik Stratejisi 2019-2027 kapsamında gençlik politikası işbirliğini ilerleten bir Avrupa Eğitim Alanı oluşturmak ve sporda Avrupa boyutunun geliştirilmesi için önemli bir araç olacaktır.
 
Programın Özel Amaçları:
Programın aşağıdaki özel hedefleri vardır:
  • Eğitim ve öğretim alanındaki kuruluşlar ve politikalar düzeyinde bireylerin ve grupların öğrenme hareketliliğinin yanı sıra işbirliği, kalite, içerme ve eşitlik, mükemmellik, yaratıcılık ve yenilikçiliği teşvik etmek
  • Gençler arasında formal-informal öğrenme hareketliliği ve aktif katılımın yanı sıra gençlik alanındaki kuruluşlar ve politikalar düzeyinde işbirliği, kalite, içerme, yaratıcılık ve yenilikçiliği teşvik etmek
  • Spor organizasyonları ve spor politikaları düzeyinde işbirliği, kalite, katılım, yaratıcılık ve yeniliğin yanı sıra spor personelinin öğrenme hareketliliğini teşvik etmek
 
Programın Kapsamı:
Program, "Ana Eylem 1", "Ana Eylem 2" ve "Ana Eylem 3" bölümlerinden oluşur. 
 
Ana Eylem 1- Bireylerin Öğrenme Hareketliliği Projeleri
  • Yüksek Öğrenim, Mesleki Eğitim ve Öğretim (VET), Okul Eğitimi, Yetişkin Eğitimi ve Gençlik Alanlarındaki Öğreniciler ve Personel için Hareketlilik Projeleri
  • Gençlik Katılımı
  • DiscoverEU – Katılım Eylemi
  • Spor Alanında Personelin Hareketliliği
  • Yüksek Öğrenim ve Gençlikte Sanal Değişim
 
Ana Eylem 2 - Kurum ve Kuruluşlar Arasında İşbirliği Projeleri
  • Aşağıdakileri içeren İşbirliği Ortaklıkları:
  1. İşbirliği Ortaklıkları
  2. Küçük Ölçekli Ortaklıklar
  • Aşağıdakileri içeren Mükemmellik için Ortaklıklar:
  1. Mesleki Mükemmellik Merkezleri
  2. Erasmus+ Öğretmen Akademileri
  3. Erasmus Mundus Eylemi
  • İnovasyon için Ortaklıklar:
  1. İnovasyon için İttifaklar
  2. İleriye Dönük Projeler
  • Yüksek Öğrenim, Mesleki Eğitim ve Öğretim, Gençlik ve Spor Alanında Kapasite Geliştirme
  • Kâr Amacı Gütmeyen Avrupa Spor Etkinlikleri
 
Ana Eylem 3 - Politika Geliştirme ve İşbirliğine Destek Projeleri
  • Avrupa Gençliği Bir Arada

 

Jean Monnet Eylemi

  1. Yüksek Öğrenim Alanında Jean Monnet
  2. Eğitim ve Öğretimin Diğer Alanlarında Jean Monnet 

 

Yükseköğretim Öğrenci ve Personel Hareketliliği:
Bu eylem, yükseköğretim öğrencilerinin herhangi bir çalışma alanında ve kademesinde (ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora seviyeleri) fiziksel ve karma hareketliliğini destekler. Öğrenciler, yurt dışında ortak bir yükseköğretim kurumunda eğitim görebilir veya yurt dışındaki bir işletmede, araştırma enstitüsünde, laboratuvarda, kuruluşta veya ilgili diğer herhangi bir işyerinde staj yapabilir. Öğrenciler ayrıca yurtdışındaki bir eğitim dönemini bir stajyerlikle birleştirebilir, bu da öğrenme çıktılarını ve çapraz becerilerin gelişimini daha da geliştirebilir. Uzun vadeli fiziksel hareketlilik şiddetle teşvik edilirken, bu eylem, programın tüm geçmişlerden, koşullardan ve çalışma alanlarından öğrencilere erişilebilir olmasını sağlamak için daha esnek fiziksel hareketlilik süresi sunma ihtiyacını kabul eder.
 
Bu eylem aynı zamanda yükseköğretim öğretim elemanlarının ve idari personelinin yurt dışındaki mesleki gelişim faaliyetlerinde yer almasını ve ayrıca yükseköğretim kurumlarındaki öğrencilere veya personele ders vermek ve eğitim vermek üzere iş dünyasından gelen personeli de desteklemektedir. Bu faaliyetler eğitim dönemlerinin yanı sıra eğitim süreçlerini de (işbaşı eğitim, gözlem dönemleri, eğitim kursları gibi) kapsayabilir. Ayrıca, bu eylem harmanlanmış yoğun programları desteklemektedir ve yükseköğretim kurumu gruplarının akademik ve idari personelin yanı sıra öğrenciler için de karma hareketlilik müfredatı ve faaliyetlerini ortaklaşa geliştirmelerine olanak tanımaktadır.

Hareketliliklerin Hedefleri:
Bu eylemin amacı, bir Avrupa Eğitim Alanının oluşturulmasına katkıda bulunmak ve aynı zamanda eğitim ve araştırma arasındaki bağı güçlendirmek, tüm disiplinlerden ve tüm seviyelerde (lisans, yüksek lisans ve doktora seviyeleri dahil) öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmektir. Amaç ayrıca, herhangi bir öğrencinin eğitimlerinin bir parçası olarak yurtdışında eğitim görme veya eğitim alma fırsatına sahip olmasını sağlayarak, Avrupa ve ötesinde istihdam edilebilirliği, sosyal içermeyi, sivil katılımı, yenilikçiliği ve çevresel sürdürülebilirliği teşvik etmektir:
 
  • Öğrencileri kendi çalışma alanlarındaki çalışma uygulamalarının yanı sıra farklı görüş, bilgi, öğretim ve araştırma yöntemleriyle tanıştırmak
  • İletişim, dil, problem çözme, kültürler arası beceriler ve araştırma becerileri gibi çapraz becerilerini geliştirmek
  • Dijital beceriler gibi, bugünün ve yarının zorluklarıyla başa çıkmalarını sağlayacak ileriye dönük becerilerini geliştirmek
  • Yeni durumlara uyum sağlama yeteneği ve özgüven gibi kişisel gelişimi kolaylaştırmak
 
Amaç ayrıca, işletmelerin personeli de dahil olmak üzere herhangi bir personelin, aşağıdakileri gerçekleştirmek için mesleki gelişimlerinin bir parçası olarak yurtdışında eğitim vermesini veya eğitim almasını sağlamaktır:
 
  • Uzmanlıklarını paylaşmak
  • Yeni öğretim ortamlarını deneyimlemek
  • Yeni, yenilikçi pedagojik ve müfredat tasarım becerileri ve dijital beceriler kazanmak
  • Programın hedeflerine ulaşmak için ortak faaliyetler geliştirmek için yurtdışındaki meslektaşlarıyla bağlantı kurmak
  • İyi uygulamaların değişimi ve yükseköğretim kurumları arasında işbirliğinin geliştirilmesini sağlamak
  • İşletme personelini kurslara dahil ederek öğrencileri iş dünyasına daha iyi hazırlamak
 
Buna ek olarak, amaç, toplumsal zorluklarla mücadele amacıyla çevrimiçi işbirliği, araştırmaya dayalı öğrenme ve meydan okumaya dayalı yaklaşımlar dahil olmak üzere ulusötesi ve disiplinler arası müfredatın yanı sıra yenilikçi öğrenme ve öğretme yöntemlerinin geliştirilmesini teşvik etmektir.